Akár repülővel, akár hajóval, vonattal vagy busszal, de akár önállóan, azaz az autóval utazók is szeretnék biztonságban tudni a csomagjaikat. Az alábbiakban összegyűjtöttünk mindent, amit a poggyászbiztosításról tudni kell.
Poggyásznak nevezzük a biztosított magával vitt, illetve feladott tárgyainak összességét, amely egy vagy több táskába, valamint bőröndbe vannak elhelyezve.
Az utasbiztosítást kötött utazó személyes vagyontárgyai a poggyászbiztosítási fedezettel lesznek védve a biztosítási feltételekben meghatározott káreseményekre.
A feltételek mindig meghatározzák a személyes tárgyak listáját, amik után fedezetet vállal a biztosító, illetve a kizárásokat, amik után nem vállalja a kártérítést.
Poggyászbiztosítás alá az alábbi vagyontárgyak tartoznak akár az alapbiztosítás keretében, akár valamilyen kiegészítő utasbiztosítás kötésével:
ruhanemű és cipő;
szépészeti -, tisztálkodási -, higiéniai - és egészségügyi termékek;
műszaki cikkek, mint a fényképezőgép, mobiltelefon, táblagép, GPS;
Fontos: A műszaki cikkek teljes listáját a biztosító a biztosítási feltételeiben határozza meg és tárgyankénti limit összeget is alkalmaz!
poggyászt szállító eszközök, mint a bőrönd, táska, gurulós kézikocsi;
egyéb szállított tárgyak, mint hangszer, játékok, könyv;
sportruházat és sportfelszerelések, mint a síléc, kerékpár, horgász- és kempingfelszerelések.
Fontos: A sportfelszerelések a sportokkal kapcsolatos utasbiztosítási termékekkel kerülnek védelem alá. Az Allianz biztosító termékei között ilyen a Téli vagy Extrém Sport utasbiztosítás termékei. Ha egy biztosítónak nincs sportolással kapcsolatos alap biztosítási terméke, akkor az alap utasbiztosítási termékéhez sporttal kapcsolatos kiegészítőbiztosítást ajánl. Ilyen az Alfánál az Aktív kiegészítő biztosítás vagy a Szlalom téli sport kiegészítője.
Az alábbi vagyontárgyakat ért káreseményei után nem vállal fedezetet a biztosító:
drágakő, féldrágakő, ékszer, óra, nemesfém;
készpénz, csekk, bankkártya, részvény, takarékkönyv, kötvény;
nemes szőrme, antik és művészeti tárgyak, gyűjtemények;
bérletek, jegyek, okmányok - kivéve úti okmányok;
a biztosítási tartam ideje alatt a külföldön vásárolt vagyontárgyak.
Fontos: A biztosító csak az utaztatási társaság által meg nem térített károk és nem várt kiadások után térít!
A poggyászbiztosítás az alábbi biztosítási eseményekre terjed ki:
a biztosított vagyontárgy lezárt helyiségből, mint a szállodaszoba, történő ellopása;
a biztosított vagyontárgy lezárt gépjármű beláthatóság ellen védett csomagteréből történő ellopása;
Fontos: Ha a lopás a gépjárműből 22 és 6 óra között történt, akkor a biztosítási eseményt kizárja a biztosító!
a biztosított vagyontárgy elrablása;
a biztosított vagyontárgy természeti katasztrófa vagy terrorcselekmény miatti sérülése;
Fontos: Amennyiben a természeti katasztrófa vagy a terrorcselekmény ténye a helyi hatóságok által igazolt.
az őrizetlenül hagyott biztosított vagyontárgy strandon vagy fürdőhelyen történő eltulajdonítása, rendőrségi feljelentéssel;
a biztosított utazó igazolt, személyi sérüléssel járó balesete során megsérült vagy tönkrement poggyász kára;
a biztosított úti okmányának elrablása, ellopása, eltűnése;
valamint az utaztatási társaságok által igazolt és teljes mértékben meg nem térített poggyászkéséssel, -eltűnéssel vagy rongálódással járó káreseményekre.
Fontos: Az Alfa és az EUB a 6 órán túli poggyászkésés után térít, az Allianz a 8 órán túl, az Union pedig a 12 órát meghaladó késésre.
A poggyászbiztosítások az alábbi káreseményekre nem terjednek ki:
ha a Biztosított önmaga hibájából sérül a poggyász, azaz leejti és összetöri;
ha a baleset közben az adathordozóban és az adathordozón tárolt adatokban keletkezik kár;
ha személyi sérülés nélküli balesetben rongálódott meg a vagyontárgy;
ha a gépkocsiban kívülről láthatóan elhelyezett tárgyakat lopták el, akkor is, ha a gépkocsi a káresemény időpontjában le volt zárva;
ha a poggyász kívülről nem is volt látható, de a gépkocsit is eltulajdonították;
ha a nem lezárt gépkocsiban elhelyezett tárgyakban lopás következtében keletkezett kárra;
ha vászontetővel lezárt gépjárműből történt a lopás;
ha vadkempingezés ideje alatt történt a lopás vagy rablás;
ha az adott körülmények között nem az elvárható módon őrzött poggyászban keletkezett kár, ilyen lehet a reptéren felügyelet nékül hagyott poggyász vagy bármilyen elvesztés otthagyás káreseménye;
ha a Biztosított által elkövetett bűncselekménnyel összefüggésben keletkezett a kár;
vagy ha a Biztosított által jogosulatlanul vezetett jármű közlekedési balesetével összefüggésben történt a káresemény;
ha bármilyen lopás vagy rablás következtében tulajdonították el a vagyontárgyat, de a Biztosított nem tett rendőrségi feljelentést;
továbbá ha az utaztatási társaság nem igazolja a pogyászkésés, -eltűnés vagy -sérülés kárát, illetve ha teljes mértékben kártérítette a Biztosítottat.
A poggyászbiztosítás a poggyásszal kapcsolatos károkat téríti meg, melyek valamilyen személyi sérüléssel járó baleset, eltulajdonítás vagy az utaztatási társaságok hibájából - ilyen a rosszul feladott poggyász sérülése, késése vagy eltűnése - adódott. A biztosítók különböző szolgáltatási limiteket alkalmaznak, amelyek összegét csomagonkénti, illetve tárgyankénti limitben is meghatározzák.
Ez azt jelenti, hogy ha a biztosítottól eltulajdonítják a teljese bőröndjét, akkor annak tartalmát a csomagonkénti limit szabályozza, azaz a biztosított maximum azt az összeget kaphatja meg az eltulajdonított bőröndben lévő vagyontárgyai után, amennyit a biztosító meghatározott.
Tárgyankénti limitet a biztosítási társaságok a kiemeltebb vagyontárgyak
- ilyenek a műszaki cikkek - kártérítésénél alkalmaz.
Tehát ha adott biztosítónál 100 000 Ft a tárgyankénti limit műszaki cikkekre,
akkor egy balesetben tönkrement 200 000 Ft-ba került vadonatúj
fényképezőgép után is 100 000 Ft-ot fog téríteni.
Ha a fényképezőgép nem éri el a 100 000 Ft-ot, akkor természetesen a 100 000 Ft
alatt lévő, kategóriájában azonos, új fényképezőgép árát fogja megtéríteni.
Amennyiben az utaztatási társaság elismeri, hogy a szállítás közben rongálódott meg a csomag, akkor az általuk meg nem térített bőröndjavítási költség többletét vagy a teljes összegét a biztosító állja.
Továbbá, hasonló módon, ha a csomag késik vagy, nagyon ritka esetekben, eltűnik, mert rossz járatra került, akkor a biztosító megtéríti a csomag hiányában szükséges sürgősségi vásárlásokat, tisztálkodószereket és ruhaneműk költségeit a BIztosított részére.
Fontos: A biztosító csak az utaztatási társaság által meg nem térített károk és nem várt kiadások után térít!
A CoverMe.hu utasbiztosítási kalkulátornak egész pontosan meg lehet adni, hogy milyen utazásra szándékozunk utasbiztosítást kötni, így a legjobb poggyászbiztosítást választhatjuk ki.
Hiszen nem mindegy, hogy autós vagy repülős utunk lesz, mert így a poggyászunkat más és más káresemény érheti. Továbbá az sem mindegy, hogy tengerparti vagy magashegyvidéki síelős nyaraláson veszünk részt, mert nyilván a poggyászunk tartalma is más lesz.
Tehát az utazási desztináción és időn kívül adjuk meg, milyen járművel (autó, vonat, busz, repülő, hajó) fogunk utazni, továbbá hogy milyen célból utazunk. Ez lehet városnézés, üzleti út, tengerparti nyaralás, sportolás vagy téli sportolás céljából is. Járműre és utazási célra is több opció megadható. Ha mindezzel végeztünk a biztosítottak nevére és születési idejére is szükség lesz. Fontos, hogy ha többen utazunk, akkor minden utazót adjuk meg, hiszen adott utas poggyásza csak akkor lesz biztosítva, ha ő maga is biztosítva van.
Poggyászkárra biztosítást minden utasbiztosítás tartalmaz, viszont a Termékválasztás menüpontban tudjuk finomabbra hangolni a keresési találatunkat. Így a repülős utazáshoz menüpontban érdemes lehet kijelölni a légipoggyászkárt, a poggyászkésést szolgáltatásait, vagy a sportoláshoz menüpontban a felszerelés biztosítása. Használjuk bátran az oldal funkcióit, és ha kérdésünk merülne fel a kiegészítő szolgáltatásokkal kapcsolatban a CoverMe AI chat asszisztense kattintva feltehetjük.
A kalkulátor a kijelölt szolgáltatási igényeket fogja előre venni, mikor utasbiztosítási terméket javasol. Már a kártyákon megjelenő díj és szolgáltatási összegek összehasonlításával is hozhatunk egy jó döntést utazásunk bebiztosításához, de ha komolyabban össze szeretnénk hasonlítani a termékeket, akkor maximum öt kártyát kijelölve, öt biztosítási terméket fogunk tudni részleteiben összehasonlítani.
Az alábbi táblázatban összegyűjöttük milyen utasbiztosítási termékeket
lehet kötni egy nyári, 2 hetes, családi nyaralásra (2 felnőtt, 2 gyerek)
Ciprusra, ha repülőgéppel utazunk.
A táblázatban poggyászkárra vonatkozó fedezeteket és térítési limiteket emeltünk ki.
A biztosítási díj a 4 fős családra vonatkozik, a térítési díj viszont utasonként.
Biztosító | Alfa Világlátó Arany Aktív kiegészítővel | Allianz Útitárs Arany | EUB Air Nívó | MAWDY Elbrusz | Union Világ Strandjai |
---|---|---|---|---|---|
Biztosítási díj | 32 760 Ft | 27 300 Ft | 43 720 Ft | 19 622 Ft | 34 720 Ft |
Poggyászkár | 400 000 Ft | 400 000 Ft | 250 000 Ft | 500 000 Ft | 300 000 Ft |
Csomagonkénti limit | - | 150 000 Ft | - | 150 000 Ft | - |
Tárgyankénti limit | 75 000 Ft | 100 000 Ft | 60 000 Ft | 150 000 Ft | 100 000 Ft |
Úti okmányok pótlása | 30 000 Ft | 30 000 Ft | 10 000 Ft | 30 000 Ft | Limit nélkül |
Légipoggyászkár | 400 000 Ft | - | 250 000 Ft | 500 000 Ft | - |
Poggyászkésés | 25 000 Ft | 50 000 Ft | 15 000 Ft | 60 EUR | 15 000 Ft |
Útipoggyász sérülése | 400 000 Ft | 300 000 Ft | 250 000 Ft | 500 000 Ft | - |
Elektronikai eszközök biztosítása | 400 000 Ft | 150 000 Ft | 60 000 Ft | 150 000 Ft | 100 00 Ft |
Hangszer biztosítása | - | - | 60 000 Ft | 150 000 Ft | - |
Strandlopás | 25 000 Ft | - | 25 000 Ft | - | 150 000 Ft |
Amennyiben a téma jobban érdekel, ajánljuk a a poggyászbiztoításról szóló cikkünket is!
Minden biztosító társaság rendelkezik egy állandó telefonos segítségnyújtó szolgálattal, ami a nap 24 órájában hívható.
A CoverMe.hu online biztosítási portálálon kötött szerződéseket, a hozzájuk tartozó termékfeltételeket, illetve a biztosítónak ezt a nagyon fontos telefonszámát a Fiókom, majd a Biztosításaim menüpontban lehet elérni.
Bármilyen káresemény történik a poggyásszal, érdemes azonnal
felhívni ezt a telefonszámot, amint csak lehet,
hogy a Biztosított a kárrendezéshez szükséges segítséget
és a megfelelő instrukciókat megkapja.
A biztosító társaságok el is várják, hogy akármilyen káresemény
is történik, azt a Biztosított 24 órán belül jelentse be.
Amennyiben poggyászlopás vagy rabláskár éri a Biztosítottat, azt a helyi rendőrségen is be kell jelenteni. A biztosító a kárrendezéskor a káresemény időpontjához képest 48 órán belül kiállított rendőrségi jegyzőkönyv másolatát is fogja kérni. Ebben benne lesz a poggyász tartalmának tételes listája.
A biztosítók a káresemény napján érvényes piaci értékét téríti
meg az eltulajdonított vagyontárgyaknak, figyelembe véve,
hogy a károsodott vagyontárggyal azonos funkciójú,
korú és állapotú használt vagyontárgy mennyiért vásárolható.
A piaci érték kalkulációja a biztosítási feltételekben szerepel,
így például egy 1 éves fényképezőgép értékét úgy számolják ki,
hogy a vele azonos új fényképezőgép árának 20%-os értékcsökkenését
veszik alapul, tehát nem az új fényképezőgép teljes árát,
hanem annak a 80%-át térítik.
Továbbá a szerződésben megjelölt térítési limitnél sem fog többet
fizetni a biztosító, még ha a kár magasabb összeggel is bírt.
Ugyanez a térítési elv működik, ha egy
személyi sérüléssel járó balesetben rongálódott
meg a vagyontárgy.
Amennyiben az utaztatási társaság okozott kárt, mert
a poggyász megsérült, rossz járatra került és késik
vagy - nagyon ritka esetben - esetleg teljesen
el is tűnt, akkor azt be kell jelenteni az
utaztatási társaságnál és jegyzőkönyvbe kell venni a káreseményt.
A biztosítónak szüksége lesz erre a jegyzőkönyvre, valamint az igazolásokra,
hogy a káresemény kapcsán mit térített az utaztatási társaság és mit nem.
A biztosító csak a meg nem térített károk után fog fizetni.
Minden számlát be kell gyűjteni, legyen szó bőröndjavítási költségről
vagy a poggyász hiányában szükséges sürgősségi vásárlásokról
(ruhaneműk és tisztálkodási szerek).
Mivel a kárért elsősorban az utaztatási társaság felel,
neki kell kártéríteni.
Ha a költségeket elutasítják, akkor fordulhat a Biztosított a biztosítóhoz
a meglévő számlákkal.
Amennyiben a repülőtársaság nem akar foglalkozni a meg nem érkezett
poggyásszal, akkor a repterek
Lost and Found ügyfélszolgálatához kell fordulni.
Fapados társaságoknál az is előfordulhat, hogy egyszerűen nincs személyzet,
aki ezzel foglalkozna. Ilyen esetekben is a Lost and Found
ügyfélszolgálathoz kell fordulni.
Itt egy hivatalos jegyzőkönyv készül a csomagok adatairól,
méretéről, tartalmáról és hogy melyik járatra lett feladva.
Ezzel a hivatalos dokumentummal kell a kárigényt érvényényesíteni
elsősorban a reülőtársaságnál. Ha az üggyel korábban nem is foglalkoztak,
ezt a dokumentumot el kell ismerniük, és hivatalból utána kell járniuk
a csomagnak.
A vizsgálatról értesíteni is kell az ügyfelüket és fel lehet venni velük
a kapcsolatot a kárrendezésről.