Ha nyaralást tervezel, különösen, ha messzi úti célod van, akkor egész biztos repülővel fogsz utazni. Minél messzebbre repülsz, annál biztosabb, hogy átszállás(ok)ban is részed lesz, tehát nő annak a kockázata, hogy járattörlésbe, -késésbe vagy esetleg lekésésbe fuss bele. Az utasbiztosítások ezekre a biztosítási eseményekre többnyire alap szolgáltatást kínálnak, viszont az apróbetűs részletek különbözőek lehetenek.
Az alábbiakban összeszedjük a CoverMe biztosítási portálon is elérhető utasbiztosítási termékek repüléssel kapcsolatos szolgáltatásait. A szolgáltatások összegét mindig fejenként, azaz biztosítottanként kell értelmezni. Továbbá kiemeljük a hasonlóságokat és a fontosabb eltéréseket biztosítónként. Tarts velünk!
Járattörlésnek az számít, ha adott légi járat nem indul el technikai ok, meteorológiai probléma vagy természeti katasztrófa, esetleg hatósági beavatkozás miatt, és a légitársaság hivatalos közlése szerint is a járat törlésre kerül. Járattörlés miatt a költségeid egész biztos nőni fognak, erre minden utasbiztosítás nyújt valamilyen szolgáltatást. Viszont ahhoz, hogy a szolgáltatási összeget a biztosítódtól megkaphasd, a légitársaságtól igazolást kell kérned a törlésről.
Összességében az minden biztosítónál közös, hogy egy adott biztosítási összegig téríti a járattörlés miatti extra költségeidet, amikről mindig kérj számlát, hogy elszámolhass velük a biztosító felé. Az is közös, hogy egyik biztosító sem fogja a repülőtársaság által kapott kompenzációt megtéríteni, szóval, ha a törlés miatt a társaság például ingyen vagy kedvezményesen biztosít neked a következő járatra helyet, akkor a biztosító a kedvezményt nem fogja neked megtéríteni. Nézzük biztosítónkként milyen különbségek vannak!
Az Allianz biztosító Útitárs, Téli és Extrém Sportok Arany és Platina csomagjaiban térít járattörlés kapcsán. A biztosító azt veszi törlésnek, mikor az adott légi járat nem indul el, és a légitársaság saját közlése alapján törlésre került. Arany csomagnál 20 000 Ft, Platinánál 40 000 Ft térítési összeget kaphatsz utólag. Viszont, ha Magyarországról induló járatodat törlik, akkor a szolgáltatási összeg max. 50%-át igényelheted vissza. Ugyanezek a szolgáltatási összegek vonatkoznak a járat módosítására is.
Viszont, talán azért, mert ezek relatív kicsi összegek, és körülményes utánajárni, hogy megkaphasd őket, az Allianz biztosító bevezetett egy olyan fedezetet is, ami automatikusan fizet járat törlés, módosítás és késés esetén. Ahhoz, hogy ez az automatikus szolgáltatás működhessen az kell, hogy a kockázatviselés kezdete a szerződés megkötését követő nap után induljon, és a szerződéskötés során megadásra kerültek a szolgáltatáshoz szükséges adatok (a bankod neve, bankszámlaszámod, valamint max. 6 repülő járatszáma és indulási idejük óra, percre bontva). A charter járatokat kivéve bármely megadott járat törlése és módosítása esetén a biztosító vállalja, hogy az eredetileg tervezett érkezési időtől számítva 24 órán belül (de max. 3 munkanap) a számládra utalja a szolgáltatási összeget.
Platina csomagban továbbá, ha olyan járatodat törlik, ami hazafelé vitt volna és ezzel többletköltséged keletkezett, akkor az Allianz biztosító 100 000 Ft-ig bővíti a szolgáltatási összeget, de ezt is csak utólag kérheted vissza, illetve ebből az összegből is nyilván levonódik az automatikus térítés, ha kaptál. A biztosító szolgáltatása itt is kizárólag a légi társaság által megtérített törölt jegy összege és az új menetjegyed költségének különbözetére terjed ki. A biztosító szolgáltatásának feltétele, hogy bemutass minden igazolást a légi társaság térítéséről, vagy annak elutasításáról, illetve hogy számlával igazold a hazafelé szóló új menetjegyed értékét.
A Colonnade Atlasz Direct utasbiztosítása nem tartalmaz repülős szolgáltatást, viszont mindhárom csomagjához Repülés kiegészítőt köthetsz, mely kiterjed a járattörlés biztosítási eseményére is. A szolgáltatási összeg csomagtól függően 10 és 60 000 forint között mozog. Azonban a Magyarországról induló járat törlése esetén a fedezet csak akkor lép érvénybe, ha a Biztosított a járat eredeti indulása előtti 12 órában kapott tájékoztatást a törlés tényéről.
A CoverMe-n hat olyan Mawdy terméket találsz (Standard-MG, Lux-MG, Superior-MG, Elbrusz, Mistral, Adria), melyek fedezetei között van repülőjárat törlésére szolgáltatás. A Mawdy biztosító is a törlést akkortól értelmezi törlésnek, mikor a járatot üzemeltető légitársaság hivatalosan töröltnek vesz egy járatot, de ugyanakkor nem biztosít 6 órán belül másikat. Ebben az esetben a biztosító 100 Euró összeghatárig fedezi az új repülőre, vagy bármilyen más közlekedési eszközre szóló jegyednek a költségeit. Nyilván itt is a térítési összegbe nem kalkulálják bele a légitársaság által fizetett térítést a törölt járatról. A szolgáltatás érvényesítéséhez igazolást kér a biztosító a repülőtársaságtól. Ha a törlés oka dolgozói sztrájk volt, akkor nem térítenek.
Az Union biztosító Világjáró Horizont és Világjáró Horizont Prémium utasbiztosításai nem térítenek járattörlésre, hacsak nem kötöd meg hozzájuk a Repülő+ vagy Repülő Extra kiegészítőjét (utóbbit csak a prémium csomaghoz lehet). Mindkét kiegészítő 50 000 forintot fizet a járattörlés és a 6 órát meghaladó járatkésés miatt külföldön felmerült számlával igazolt költségek után. Továbbá a biztosító vállalja, hogy a légi szállítási szerződések légi járat törlése, hosszú késés, visszautasított beszállás vagy a légi járat egyéb zavara miatti megszegésével kapcsolatos, a 261/2004/EK rendelet szerinti kártalanítás terén folytatott üzleti adminisztrációs tevékenység szolgáltatási díját is térítse a szolgáltató által számlázott összegig, de legfeljebb 60 000 Ft-ig.
A biztosítók többnyire 6 óra járatkésés után fizetnek, de itt is érdemes összehasonlítani a definíciókat és a szolgáltatások mikéntjeit.
Az Alfa biztosító Európa-Szerte és Világ-Utazó Arany és Platina csomagjaiban járatkésedelemnek veszi, ha a repülőgép különböző okokból (pl. időjárási viszonyok) min. 4, de max. 24 órát késik a kiadott menetrendhez képest. És külön kiemelik a feltételeikben, hogy a 24 órát meghaladó késés, már törlésnek minősül, amit ők nem vesznek biztosítási eseménynek, tehát arra nem fognak fizetni. 4-12 óra járatkésés esetén Arany csomagban 20 -, Platina csomagban 40 000 forintot fizetnek, 12-24 óra késés esetén pedig Arany csomagban 30 -, Platinában 70 000 forintot térítenek a számlával igazolt extra kiadásainkért.
Az Allianz biztosító a járattörlés és módosítás biztosítási eseményéhez hasonlóan, Arany és Platina csomagjaiban automatikusan utal járatkésésre is, amennyiben a szerződésben megadásra került a járatszám és banki adatok. Ennek a fedezetnek az értelmében a biztosító Arany csomagban 6 óra késés után térít automatikusan a megadott bankszámládra 20 000 forintot biztosítottanként, míg Platina csomagban már 3 óra késés után utal 40 000 forintot szintén biztosított utasonként. Magyarországról induló légi járat késése esetén a szolgáltatás 50%-át téríti a biztosító, továbbá, ha a szerződésben nem került megadásra a légijárat vagy a bankszámlaszám, akkor természetesen utólag is, számlával igazolva, lehet igényelni a fenti összegeket.
A Colonnade Atlasz Direct utasbiztosítás Repülés kiegészítője külön téríti a 4 és 12 óra, 12 és 24 óra közötti, valamint a 24 órát meghaladó járatkésést. A biztosítási összegek nem adódnak össze. Csomagtól és késéstől függően 10-től 60 000 forintig lehet visszaigényelni a biztosítótól a késés miatt felmerülő, számlákkal igazolt költségeket, melyek kiterjedhetnek étkezésre, frissítőkre, valamint a repülőtérről és a repülőtérre irányuló helyi közlekedés költségekre. Továbbá, ha a biztosítottnak a lakóhelye szerinti országába történő hazautazása során a repülőjárata több mint 8 órát késik, vagy valamilyen biztosítási esemény miatt a kint tartózkodását kénytelen meghosszabbítani, és a biztosított repülőtéri parkolóban elhelyezett személygépjárművére fizetendő igazolt parkolási többletköltsége keletkezik, úgy azt a biztosító - csomagtól függően - 10, 15 vagy 20 000 forintig térítheti.
Az EUB, azaz az Európai Utazási Biztosító, a legalább 4 óra vagy azt meghaladó járatkésés után térít biztosítottjainak Air&Cruise Top és Air&Cruise Extra csomagjaiban. A szolgáltatás érvényesítéséhez szükséged lesz a szolgáltató légitársaságtól igazolásra, amiben leírják a késés tényét és időtartamát. A szolgáltatási összeg 10 000 forintól 100 000 forintig terjed, attól függően, hogy melyik csomagot kötöd, illetve hogy melyik járat késik (a hazafelé tartó járatra kevesebbet térít). A szolgáltatás kiterjedhet a légitársaság által meg nem térített sürgősségi vásárlások (pl. élelmiszer, tisztálkodószerek) számlával igazolt összegére, illetve a közlekedési és akár szállás-többletköltségekre is. Azonban a biztosító nem köteles téged kifizetni, ha a légitársaság felé nem éltél kártérítési igénnyel. Szóval azt javasoljuk, ha EUB biztosítást kötsz és légijárat késésbe futsz, akkor először mindenképp járj utána a légitársaságnál, hogy milyen kompenzációt kérhetsz, és csak utána menj a számláiddal a biztosítóhoz.
A Mawdy biztosító legtöbb termékénél (Standard-MG, Lux-MG, Superior-MG, Elbrusz, Mistral, Adria) 50 Eurót térít, amennyiben a menetrendtől számítva 6 órás késedelem merülne fel. További 6 óra után, tehát 12 órás késedelem után megint 50 Eurót szolgáltat (tehát összesen 100-at), majd újabb 6 óra, tehát 18 órás késedelem során újabb 50 Eurót (tehát összesen 150-et), majd újabb 6 óra, tehát összesen 24 órát meghaladó késedelem esetén újabb 50 Eurót szolgáltat (tehát összesen 200-at). A szolgáltatás érvényesítéséhez igazolást kér a biztosító a repülőtársaságtól. Ha a késés oka dolgozói sztrájk volt, akkor nem térítenek. Ugyanakkor, ha a késés légbiztonsági okok miatt történt (pl. időjárási körülmények), akkor a biztosító viseli a repülőtársaság által meg nem térített fellépő extra költségeidet (pl. utazás, szállodai elhelyezés, étkezés és egyéb létfenntartási költségeket). Túlfoglalás, azaz „overbooking” miatti 6 órán túli késésre a Mawdy biztosító további 100 Eurót fizet. Ez akkor történhet, ha a repülőgépre jegyet váltott utasok száma meghaladta a gép üléseinek számát. A fedezet érvényesítéséhez erről is kérj igazolást, illetve mutasd be a számláidat az extra költségeidről, amit nem térített meg a légitársaság.
Az Union biztosító Repülő+ és Repülő Extra kiegészítője is 6 órás késéstől számítja a késést késésnek, és 50 000 Ft-ig nyújt szolgáltatási összeget, mely kompenzálhatja a számlával igazolt sürgősségi vásárlásaid (pl. élelmiszer, üdítőitalok és tisztálkodószerek) költségeit. A Repülő Extra szolgáltatása annyiban extra, hogyha a szerződésben rögzítésre kerülnek a járatszámok, azok indulási ideje óra-percre bontva, valamint a bankszámlaszámod, akkor a biztosító a szolgáltatás összegét automatikusan téríteni fogja.
A járatlekésés biztosítási esemény számos egymástól független események miatt is bekövetkezhet, de a biztosítók leginkább a (közlekedési) balesetek miatt bekövetkezett járatlekésést veszik biztosítási eseménynek, nem pedig, ha véletlenül nem húztad volna fel az órád a hajnali gép indulásához.
Az Alfa biztosító Arany csomagjában 100 000, Platinában pedig 250 000 forintot térít, ha olyan közlekedési baleset miatt késnéd le menetrendszerű légi járatodat, mely baleset legfeljebb 3 órával a járat menetrendben meghatározott indulása előtt történt. Nyilván a járatra már megvásárolt menetjeggyel kell rendelkezned, és a balesetről is kell egy jegyzőkönyv, amiben szerepel a baleset pontos ideje.
Az Allianz biztosító, az Alfához hasonlóan, a 3 órával a járat indulás előtti közlekedési balesetet is elfogadja a lekésés biztosítási eseményének. Továbbá ideveszi, ha a csatlakozó járatodat késed le a korábbi járatod késése vagy törlése okán (kivéve, ha menetrend szerint az átszállás között nem volt minimum 3 óra), illetve a túlfoglalás miatt nem tudsz felszállni egy járatra, majd emiatt késed le a csatlakozást, azt is a járatlekésés biztosítási esemény alá sorolja. Platina csomagban a biztosító a lekésés miatt felmerült többletköltségeidet 200 000 forint limitig biztosítja. Ezek lehetnek: a repülőjegy átfoglalási költsége, vagy ha nem átfoglalható, akkor egy turista osztályú jegy díja, továbbá szállás költsége, ha a továbbutazás nem lehetséges 12 órán belül (a lekésett járat eredeti indulási időpontjához képest).
A Colonnade Atlasz Direct utasbiztosítás Repülés kiegészítője csomagtól függően 30, 50 vagy 100 000 forintig téríti a légijárat lekésése miatt kialakult extra költségeidet akkor, ha a késés a repülőtérre menő jármű balesete vagy üzemképtelensége miatt történt, vagy ha a tömegközlekedési szolgáltatás szünetel a kedvezőtlen időjárási körülmények, az előre be nem jelentett sztrájk vagy műszaki meghibásodás miatt.
Az Európai Utazási Biztosító több csomagjában is téríti a menetrendszerű légi-, vízi, vagy szárazföldi tömegközlekedési eszközök lekésése esetén a továbbutazás többletköltségeit, valamint a közlekedési és szállás-többletköltségeket. A szolgáltatási összegek 100 és 350 000 forint között mozognak. A szolgáltatás akkor válik érvényessé, ha a járat lekésése az alábbi okokra vezethető vissza:
Az EUB biztosító kizárást alkalmaz, ha természeti katasztrófa, légtérzár, reptér vagy állomás hatósági zárlata, útlezárások, forgalmi dugó vagy az előírt minimális átszállási idő be nem tartása miatt késted le a járatod. Továbbá a biztosító kockázatviselése kizárólag egymástól függetlenül megvásárolt, azaz eltérő jegyszámmal kiállított jegyekre vonatkozik, ha olyan csatlakozó járatot késtél volna le, melynek azonos a jegyszáma, akkor arra nem térít. Illetve járattörléssel összefüggésben felmerült lekésések után sem kapsz kompenzációt az EUB biztosítótól.
A Mawdy biztosító kizárólag csatlakozójárat lekésése után térít a Standard-MG, Lux-MG, Superior-MG, Elbrusz, Mistral és Adria termékeinél 80 és 100 Euró között. Ha az eredeti járatod technikai ok, meteorológiai probléma, természeti katasztrófa, hatósági beavatkozás vagy erőszakos cselekedet miatt késedelmet szenved és ennek következtében a jegyen feltüntetett csatlakozójáratra való feljutásod lehetetlenné válna, úgy a biztosító a benyújtott számlák alapján fedezi a szükséges kiadásaidat (pl.: ellátás, szállásolás, szállítási költségek, tisztálkodási költségek).
Az Union biztosító Repülő+ és Repülő Extra kiegészítőiben járatlekésés kapcsán csak nagyon specifikus biztosítási eseményre találsz fedezetet. A biztosító akkor téríti meg a 100 000 forintig szóló szolgáltatási összeget, ha az utazásod napján, még Magyarország területén, személyi sérüléssel járó baleset miatt hiúsult meg az utazásod. Ilyen esetben az új vagy átfoglalt repülőjegy költségét fedezheti a kiegészítő biztosítás a szolgáltatási összeg erejéig.
A repülő jegyed megvásárlásával, Te és a légitársaság között létrejön egy szerződés, ami szabályozza az utaztatási társaság poggyásszal kapcsolatos kötelezettségeit. Ennek értelmében a csomagjaid rongálódása, késése, eltűnése esetén a légitársaság felől is várhatsz kompenzációt. A biztosítók azonban szélesebb körben vállalják a kockázatot a poggyászkárokra, figyelembe véve akár a csomagodban lévő értékesebb tárgyaidat is.
A részletekért olvasd el a poggyászbiztosításról szóló cikkünket!
Ha érdekesnek vagy hasznosnak találtad a cikkünket akkor iratkozz fel a hírlevelünkre.