Nem sok minden teheti annyira tönkre a várva várt utazást, mint a poggyászkárral járó kellemetlenségek. Az utasbiztosítások nem véletlenül tartalmaznak a poggyász eltűnésére, késedelmes megérkezésére, megsérülésére vonatkozó szolgáltatást, hiszen ezek a leggyakoribb balesetek, amik az utazókkal megtörténhetnek. De pontosan mi is a feladatunk, ha poggyászkár ér minket? Milyen jogokat érvényesíthetünk az utaztatási társaság (légitársaság, reptér, vasúti társaság stb.) és az utasbiztosítónk felé, mikor ott állunk hoppon a reptéren, a buszpályaudvaron vagy a vasútállomáson?
Mi a legelső teendő?
Az utasbiztosítások általában vállalják a kockázatot a poggyászkárokra, és ez nemcsak a repülőtéren elveszett vagy megsérült csomagokra érvényes. Sok esetben a poggyász késése esetén, illetve bárhol, akár autóból, szállásról, vagy pl. strandról ellopott csomagok, sporteszközök esetén, de baleset miatt megsérült vagy megsemmisült poggyász esetén is fizet a biztosító.
Az első lépés, még utazás előtt, az utasbiztosítás kiválasztása, hisz így az utazásra szabottan megválaszthatjuk, hogy nekünk milyen szolgáltatások, fedezetek fontosak.
A biztosítás kiválasztásakor nem csak arra érdemes figyelni, hogy melyik biztosítás az, ami kifejezetten repülős utazásra vonatkozik (pl. van benne kifejezetten légipoggyász fedezet, vagy választható hozzá repülős kiegészítő), vagy melyiket érdemes választani vízparti nyaraláshoz (pl. strandon történő lopás esetén többlettérítést nyújt), de a poggyászunk tartalmára vonatkozóan is tájékozódhatunk.
Ha pl. szeretnénk vinni nagyobb értékű műszaki cikket, sportfelszerelést, vagy mondjuk egy hangszert, akkor érdemes megnézni, hogy melyik biztosítás nyújt erre fedezetet, és megfelelő-e nekünk az esetleges tárgyanként meghatározott limit erre vonatkozóan.
Ebben nagy segítséget nyújt a CoverMe, hiszen mindezt könnyedén áttekinthetjük a termékek összehasonlító táblázatában, és mérlegelhetünk, hogy pontosan melyik biztosítás, fedezet és biztosítási összeg a legkedvezőbb a számunkra. Az összehasonlításban a kiegészítőket is átnézhetjük, majd egy gyors kalkulációval kiszámíthatjuk, hogy ezek mennyivel növelik meg az alapbiztosítás díját.
válassz ki max. 5 ajánlatot és
hasonlítsd össze a számodra fontos fedezeteket!
Mit tegyünk, ha megsérült vagy elveszett a csomagunk?
Repülős utazás esetén a jegyvásárlással egy szerződést kötünk a légitársasággal, és ez a szerződés szabályozza a poggyásszal kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket is. Így elveszett vagy megrongálódott poggyász esetén a repülőtéren panaszbejelentő nyomtatványt kell kitöltenünk, és az ott készült jegyzőkönyv alapján a légitársaságtól kártérítést igényelhetünk.
Érdemes azt is tudni, hogy ha az ilyenkor szükséges személyes használatra szolgáló tárgyakat (pl. ruhaneműket, tisztálkodási szereket, gyógyszereket) saját költségünkön megvásároljuk, akkor a vásárlásokat igazoló blokkokat, nyugtákat meg kell őrizni, hiszen a légitársasághoz történő kártérítési igény benyújtásakor ezeket is csatolnunk kell.
Fontos, hogy akár repülős utazás során, akár más esetben sérült vagy tűnt el a csomagunk, a biztosítók felé is igazolnunk kell a károkat, költségeket. Minden esetben szükség lesz az eseményeket igazoló reptéri, rendőrségi jegyzőkönyvre, szálláshelyen történt lopás esetén sokszor a szálláshely igazolására vagy egy esetleges balesetnél az arról szóló orvosi jegyzőkönyvre. Sok esetben az utasbiztosító poggyászbiztosítási szolgáltatásának feltétele, hogy a szolgáltató (légi-, vasút-, busztársaság) felé történt igénybejelentést igazoljuk, és azt is, hogy az milyen mértékben állt helyt kárunkért. Tehát, ha pl. 300.000 Ft limitig fizetne a biztosító, de a légitársaság már fizetett 100.000-et, akkor 200.000-et fizethet még a biztosító.
Attól függően, hogy az adott biztosítás milyen költségeket térít meg, a biztosítónak is be kell nyújtani a megvásárolt személyes használatra szolgáló tárgyak számláit esetleges bőröndjavítási számlát, ha szükséges útiokmányok, vagy bankkártya pótlása, akkor azok költségeit igazoló papírokat is stb.
Azaz minden jegyzőkönyvet, számlát és papírt kérjünk el és őrizzünk meg, kárbejelentéskor fontos lehet! Poggyász sérülés esetén pedig, készítsünk fotókat ezzel is igazolva a kárunkat.
Hogyan kell a kárt bejelentenem a biztosítóhoz?
A poggyászkárokat minél előbb jelezni kell a biztosító felé.
Vannak biztosítók, ahol a biztosítási kötvényen is szerepel a kárbejelentés módja, de a biztosítók oldalán minden esetben megtalálhatók az ezzel kapcsolatos információk, az ehhez szükséges kárbejelentő nyomtatvány, illetve a szükséges dokumentumok listája.
A CoverMe fiókodban, illetve az app-on, a kötvényed mellett megtalálhatod adott biztosító kárbejelentésével kapcsolatos linkeket és kontaktokat az egyszerűbb ügyintézés érdekében!
Mikor nem fizet a biztosító?
Minden biztosítás termékfeltételében részletesen szerepelnek a kizárások, melyek ugyan biztosításonként eltérőek, de vannak közös pontjaik.
Általánosságban elmondható, hogy a biztosítók kockázatviselése nem terjed ki az ékszerekre, nemesfémekre, drágakövekre, féldrágakövekre, készpénzre, utalványokra, menetjegyekre, élelmiszerekre, italokra, dohányárukra, adathordozók kárai esetén az adatvesztés káraira.
Szintén minden biztosító esetén elmondható, hogy nem térítik meg a károkat akkor,
- ha a biztosítási eseményt a biztosított szándékosan okozta,
- ha a kár leejtés, leesés következtében keletkezett,
- ha a kár a biztosított által elkövetett bűncselekménnyel összefüggésben keletkezett,
- ha elvesztés, elhagyás vagy otthagyás miatt következett be az eltulajdonítás,
- ha az adott körülmények között nem az elvárható módon őrzött poggyászban keletkeztek a károk. Ilyen pl., ha a poggyászt csak pánttal lezárható tetőcsomagtartóból vagy utánfutóból vagy nem az autó lezárt csomagteréből tulajdonították el, vagy ha nem dokumentált egyértelműen a csomagtérbe történő erőszakos behatolás. Sőt, már sok esetben az is a kizárások közé tartozik, ha a lopás helyi idő szerint 22 és 6 óra között történt.