A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a lakáshitelek után az otthonbiztosításokra is bevezette a fogyasztóbarát minősítési rendszert. Ennek az volt a célja, hogy magas szolgáltatási színvonalú, kiegészítő biztosításokkal személyre szabható, egyszerű és gyors ügyintézés, valamint ügyfélbarát kárrendezés mellett köthető biztosítások jelenjenek meg.
Így minden Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás, azaz MFO egy olyan lakásbiztosítás, amely megfelel az MNB szigorú, a minősítési eljárásban tételesen ellenőrzött szabályainak, és az egységes feltételek miatt ezek az ügyfelek számára könnyen összehasonlíthatóak.
Egy biztosítás csak akkor kaphatja meg az MFO minősítést, ha az MNB által támasztott minden feltételnek megfelel, azoktól csak az ügyfél számára kedvező módon térhet el.
Mitől lesz egy lakásbiztosítás minősített? Mik ennek az előnyei?
Adott, hogy milyen károkra kell kiterjednie minden egyes ilyen termék alapcsomagjának
Pl. elemi károkra: tűz, vihar, villámcsapás, földrengés stb.,
a háztartásokat tipikusan érintő káreseményekre: vízkár (elfolyt vízre is, nyitva hagyott ablakon, vagy a szigetelésen keresztül történő beázásra is), betöréses lopás, rongálás, üvegtörés (ajtó, ablak, üvegfalú terasz, téli kert, üvegasztal, tükör, akvárium, terrárium, kerámia főzőlap, stb), robbanás, ill. a zöld megoldásokra: pl. napkollektor, szélenergiai berendezés vagy geotermikus hőszivattyú.
Ezek a korábbi, hagyományos biztosításokban sokszor csak kiegészítőként érhetők el. Így, ha hagyományos biztosítások közül szeretnél választani, akkor végig kell bogarásznod a szerződési feltételeket, ha tudni szeretnéd, hogy melyik biztosítás esetén van pl. egy földrengés fedezet az alapbiztosításban benne, és melyiknél kell külön díj ellenében kiegészítőként hozzákötnöd a lakásbiztosításodhoz.
Azonosak és minimalizáltak minden biztosítónál a kizárások és a mentesülések, vagyis azok az esetek, ahol a biztosító nem szolgáltat
A hagyományos biztosításokban a kizárásokban is jelentős eltérések lehetnek.
A minimalizálással, és egységesítéssel elkerülhető, hogy utólag szembesülj azzal, hogy nem olvastad el az igen terjedelmes szerződési feltételt, és épp az a kár szerepel kizárásként a jónak ítélt biztosításodban, ami bekövetkezett.
Nem alkalmazhatnak a biztosítók az alapcsomagban önrészt, ami szintén az egyes termékek összehasonlítását könnyíti meg
A hagyományos termékek tartalmazhatnak önrészt, és természetesen minél magasabb az önrész, annál kedvezőbb lehet a biztosítás díja.
Hogy ez jó vagy rossz, azt nehéz eldönteni, mindenkinek magának kell mérlegelnie. Az viszont biztos, hogy ha a hagyományos biztosítások között válogatunk, akkor mindenképp az önrész mértékét is szem előtt tartva kell választanunk.
A választható kiegészítő fedezetek megnevezése egységes
Mind a hagyományos, mind a minősítéssel rendelkező lakásbiztosításoknál lehetőség van kiegészítő fedezetek választására. Csak párat említve ilyenek lehetnek például a készpénz, okos eszközök biztosítása, épülettartozékok lopása, elveszett okmányok pótlása, kerti bútor, kerti dísznövénybiztosítás, sporteszköz és sportfelszerelés, stb.
Amikor választás előtt állunk, és össze szeretnénk hasonlítani az MFO termékeket, akkor nagy segítség lehet, hogy ezek minden MFO terméknél azonos elnevezéssel szerepelnek.
Ráadásul itt ezeket a kiegészítőket együttkötési kényszer nélkül kötheted meg.
Hagyományos lakásbiztosításoknál előfordulnak olyan csomagos termékek, ahol kénytelen vagy olyasmiért is fizetni, amire esetleg nincs is szükséged.
A biztosítási összeg és a biztosítási díj indexálása (módosítása) egységes módszertanhoz kötött
Ezzel biztosítható, hogy ne lehessen az újabb ügyfeleknek kedvezőbb áron kínálni ugyanazt a biztosítást, és így ne kelljen mondjuk felmondanunk, majd újrakötni a biztosításunkat csak azért, hogy kedvezőbb díjat fizethessünk.
A kommunikáció módja is egységes
Az ügyfelek a biztosítóval teljes mértékben digitálisan kommunikálhatnak.
Egyszerűbb a felmondás
Az ügyfelek a szerződésüket bármelyik negyedévben felmondhatják 30 napos felmondási idővel. Ezzel könnyebbé válik, ha valaki biztosítót szeretne váltani. A hagyományos lakásbiztosításokat csak a szerződés évfordulóján lehet megszüntetni.
Ügyfélközpontú kárbejelentés
A kárbejelentés, illetve a kárrendezés teljes folyamata ügyfélközpontú, jól nyomon követhető, digitális csatornán is elérhető.
Az elhúzódó kárrendezések elkerülése érdekében egységesek a kárügyintézési, kárrendezési határidők
Ez azt jelenti, hogy az ügyfél bejelentés után a biztosítónak 2 munkanapon belül fel kell vennie a kapcsolatot az ügyféllel.
A kárszemlére ezután legkésőbb 5 munkanappal sort kell keríteni.
A kárkifizetés megindítása a kárszemlét vagy az utolsó szükséges dokumentum beérkezését követő 5 munkanapon belül megtörténik.
Ezek a határidők segítenek, hogy a kárrendezés ne tarthasson hetekig, vagy hónapokig, hiszen épp elég baj önmagában az is, ha károd keletkezik, és a biztosítóhoz kell fordulnod.
Egyértelműbb kárrendezési folyamat
A kárrendezés során a biztosítónak tételesen be kell mutatnia az ügyfél felé, hogy mi alapján határozta meg a kártérítés összegét.
Kötelező indoklás
A kárkifizetés elutasítása vagy az alacsonyabb összegű kárkifizetés esetén a biztosító az ügyfél részére írásban tájékoztatást kell nyújtson, melyben megindokolja, és részletesen alátámasztja a döntését.
Kárrendezési kapcsolattartó
A mindennapi létet veszélyeztető kiemelt káresemények esetén (például, ha az épület használhatatlanná, részben vagy egészben lakhatatlanná válik) a biztosító a kárrendezés teljes folyamatára külön kárrendezési kapcsolattartót kell kijelöljön, és kárelőleg folyósításával is segítenie kell a megoldást.
A biztosító által ajánlható díjkedvezmények is korlátozottak
A biztosító kedvezményt adhat az éves díjból a díjfizetés módja és gyakorisága szerint, ezen kívül a szerződéskötési, kárrendezési vagy kapcsolattartási mód alapján, de egyéb kedvezményt nem nyújthat.
Hagyományos termékek esetén ennél több kedvezményt, vagy akár időszakos akciókat is szoktak kínálni a biztosítók.
A kedvezmények korlátozásának célja is a könnyebb összehasonlíthatóság.
Hol lehet összehasonlítani a különböző biztosítók MFO termékeit?
A CoverMe oldalán megadható az ingatlan és az ingóság biztosítási összege is, így minden biztosító ajánlata ennek megfelelően kalkulálódik ki. Így ténylegesen összehasonlíthatóak a megfelelő ajánlatok díjai is, de a szolgáltatások részletei is megtekinthetők az összehasonlító táblázatokban. Itt megjelennek a hagyományos lakásbiztosítások is, így azokkal is összevethetőek akár a feltételek, akár a díjak. (Pl. MFO csak állandóan lakott ingatlanra köthető, így egy nyaraló esetén mindenképp a hagyományos biztosítások között kell keresgélni.)
válassz ki max. 5 ajánlatot és hasonlítsd össze a díjakat, és a számodra fontos fedezeteket!