Használt autó adásvétel menete 2024 - mire figyeljünk ügyintézéskor

VB
Visky Boglárka Frissítve: 2024.08.15.
Használt autó adásvétel menete 2024 - mire figyeljünk ügyintézéskor
Forrás: unsplash

Használt gépkocsit vásárolni elég rizikós vállalkozás, de ha sikerült megbízható eladót találni, és a megfelelő autót is kiszemeltük, akkor már csak az ügyintézés során kell figyelni arra, hogy az autó adásvétel menete zökkenőmentesen tudjon lezajlani. Lépésenként segítünk, hogy mire kell figyelni, és adunk extra tippeket is.

Autót vennék - mi az első lépés, ha kiszemeltük a megfelelő gépjűrművet

Az első és legfontosabb lépés, hogy ismerjük meg az autó előtörténetét. Nyilván minden eladó jobb színben próbálja feltüntetni az autót, mint ami a valóság. Egy szépen kitakarított, csodásra waxolt autó, amit szigorúan egy svájci, garázsban tartott apáca vezetett, rejthet meglepetéseket, így fontos, hogy ne érzelmi alapon döntsünk autóvásárláskor, hanem alaposan vizsgáljuk meg az autó múltját adásvétel előtt. A magyar állami rendszám lekérdezés hátránya, hogy csak Magyarországon forgalomba helyezett autókról tudunk lekérni információt. Vannak azonban olyan online oldalak, ahonnan külföldről behozott autók esetében le tudjuk kérni az autó szerviztörténetét, sérüléseket, km futást, illetve információt találunk a korábbi tulajdonosokról is, vagy esetleges bűnügyi nyilvántartásba vételről is, de még típushibákról is kaphatunk adatokat. A lekérdezés történhet rendszám vagy alvázszám alapján is.

Használt autó adásvétel esetén foglalót vagy előleget fizessünk?

Sokan nincsenek tisztában a foglaló és az előleg közötti, jogi értelemben vett különbségéről. Közös bennük, hogy mindkettő a vásárlási szándékot erősíti meg, azaz a kötelezettségvállalás jele, illetve a szerződésben pontosan tisztázni kell, hogy melyiket preferáljuk.

Ha foglaló letételében egyezünk meg az eladóval, akkor az adásvételi szerződés teljesülése esetén (azaz az üzlet megköttetett), a foglalót bele kell számítani a vételárba. Visszajár a foglaló abban az esetben, ha az üzlet meghiúsulása mindkét félnek felróható, vagy egyiknek sem, illetve a szerződés közös megegyezéssel is felmondható. A teljesítés meghiúsulásáért felelős fél az adott foglalót elveszíti, a kapott foglalót kétszeresen köteles visszatéríteni.

Az előleg ugyanúgy beleszámít a vételárba, de ha a szerződés mégsem jön létre valamelyik fél hibája miatt, akkor az előleg nem vész el, hanem visszajár a teljes összeg, és nem is kell kétszeresen visszafizetni. Természetesen az autó vételárát egy összegben is ki lehet fizetni.

Az autó átadásának időpontja is legyen pontosan meghatározva a szerződésben, illetve figyeljünk arra, hogy minden oldal legyen aláírva, az indigós megoldás nem megfelelő, jogi vitákra adhat lehetőséget!

Mielőtt megvizsgáljuk, hogy a gépjármű tulajdonjog átruházása esetén mi a vevő és mi az eladó feladata, érdemes röviden kitérni a jogügylet központi dokumentumára, a gépjármű tulajdon átruházását célzó teljes bizonyító erejű magánokiratra, amely tipikusan visszterhes (de lehet ingyenes is, ez az ajándékozás). Ugyanis ennek a teljes bizonyító erejű magánokiratnak vannak kötelező tartalmi elemei, amelyek közül ha akár egy is hiányzik, a jogügylet nem megy teljesedésbe, végtelen kellemetlenséget és jogi komplikációt okozva a feleknek.

A gépjármű tulajdon átruházási szerződés kötelező tartalmi elemei az alábbiak:

  • a tulajdonátruházás jogcíme, ami adásvétel, vagy ajándékozás;
  • az tulajdonátruházás tárgyát képező jármű azonosítói (rendszám, alvázszám), és gyártmány adatai;
  • a felek természetes személyazonosító adatai (családi és utóneve, születési helye és ideje, anyja születési családi és utóneve), állampolgársága (hontalansága), a személyazonosságát igazoló okmány típusa, sorszáma, lakcíme;
  • jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetében a szervezet megnevezése, képviselőjének neve, székhelyének (telephelyének) címe, cégjegyzék -, illetőleg nyilvántartási száma;
  • a járműhöz tartozó okmányok (forgalmi engedély, törzskönyv) sorszáma, a járműnek vevő birtokába kerülési időpontja, valamint a birtokba vételkor a kilométerszámláló műszer által jelzett érték (km-óra állás);
  • a tulajdonjog változás hatálybalépésének napja;
  • a felek nyilatkozata, mely szerint mindkét fél teljesíti a bejelentési kötelezettségét a közlekedési igazgatási hatóságnál a tulajdonjog változás hatálybalépését követő, jogszabályban meghatározott határidőn belül;
  • a felek nyilatkozata arról, hogy ismerik a bejelentés nyilvántartásba történő bejegyzéséhez fűződő joghatásokat, valamint a bejelentés elmaradásának, illetve bejelentési kötelezettség késedelmes teljesítésének jogkövetkezményeit;
  • a bizalmi vagyonkezelés alapján fennálló kezelt vagyonba tartozó tulajdonjog ténye.

Használt autó tulajdon átruházása esetén, mind a vevőnek, mind az eladónak vannak jogszabályon alapuló kötelezettségei.

Használt autó adásvétele menete - mi a vevő feladata ?

Használt gépjármű adásvétele esetén a vevő elsődleges és legfontosabb feladata a kötelező gépjármű felelősségbiztosításának (KGFB) megkötése.

Ahogy vevőként aláírtuk a szerződést, már aznap lehet rohanni, hogy megkössük a megfelelő KGFB-t, azaz a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, ezt legegyszerűbb az interneten megtenni. Ha a rád váró díjakról tájékozódnál, akkor olvasd el a Kötelező biztosítás díjak 2024 című bejegyzésünket. A megvett autó egy pillanatig ne legyen kötelező biztosítás nélkül. Érdemes alaposan tájékozódni, mert biztosítónként eltérhet a kgfb díja, és ne elégedjünk meg feltétlenül az alapcsomaggal, mert hasznos kiegészítőket is választhatunk mellé. Érdemes a casco megkötésén is elgondolkodni.

Az adásvétel megkötése előtt (de lehet a szerződés megkötése után is) érdemes az eredetiségvizsgálatot elvégeztetni. Ezt a dokumentumot is be kell nyújtani majd a kormányablakba.

Milyen dokumentumokat kell bemutatni a kormányablakban az autó adásvétele után a vevőnek?

Az autó adásvétel menete a kevésbé izgalmas, ám annál fontosabb állomásához érkezett: a vevőnek időpontot kell kérni a kormányablakba, majd a megfelelő dokumentumokkal befáradni. Az adásvételt nem lehet teljeskörűen online intézni, csak az eladás bejelentését (lásd lentebb az eladó feladatainál), mert például be kell vinni az eredeti adásvételi szerződést.

Szükséges iratok a kormányablakban, amit a tulajdonjog változás nyilvántartásba vételéhez csatolni kell a vevőnek:

  • A tulajdonjog megszerzését igazoló okiratot, szerződést;
  • a KGFB megkötését igazoló dokumentum bemutatása;
  • a járműhöz korábban kiadott forgalmi engedélyt;
  • a jármű korábban kiadott törzskönyvét (amennyiben kiadásra került);
  • ha új rendszámtábla kiadására is sor kerül, a rendszámtábla, igazgatási szolgáltatási díjának befizetéséről szóló igazolást és a régi rendszámtáblákat;
  • a 60 napnál nem régebben elvégzett előzetes eredetiségvizsgálat megtörténtét igazoló hatósági bizonyítványt;
  • a személyazonosságot igazoló érvényes okmányt (személyazonosító igazolvány, útlevél, kártyaformátumú vezetői engedély) és a lakcímkártyát (ha van);
  • a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsi, vontató, pótkocsi és autóbusz esetén - a külön jogszabályban meghatározottak szerint - a jármű tényleges tárolási helyéül szolgáló székhely/telephely szerinti települési önkormányzat jegyzőjének igazolását;
  • bizalmi vagyonkezelés esetén, a bizalmi vagyonkezelői minőséget igazoló okiratot;
  • személyes megjelenés esetén az ügyfél, képviseleti eljárás esetén a meghatalmazott személyazonosságát igazoló érvényes okmányt (személyazonosító igazolvány, útlevél, kártyaformátumú vezetői engedély).

A vevőt terhelő illeték autó adásvétel esetén 2024

  • Forgalmi: 6000 Ft,
  • Törzskönyv: 6000 Ft,
  • Vagyonszerzési illeték: a jármű paramétereitől függ.

Mi az eladó feladata autó adásvétel esetén?

Sokan hajlamosak elfelejtkezni arról, hogy a gépjárművek adásvétele esetén az eladónak is van jogszabályon alapuló kötelezettsége, amely a tulajdonjog változás bejelentését jelenti. Felesleges bürokratikus aktusnak tűnik, de ez alapvetően az eladó érdekeit szolgálja. Miért fontos az eladónak az állam tudomására hoznia, hogy eladta a gépkocsiját, amikor a vevőnek ezt amúgy is meg kell tennie? Azért mert egyáltalán nem biztos, hogy megteszi. Abban a nem várt esetben, ha a vevőnk nem jogkövető állampolgár, és nem jelenik meg a kormányablakban, hogy a gépjármű tulajdonjog változását átvezesse, az „állam” nem értesülhet arról, hogy már nem mi használjuk a gépjárművet, így például az összes gyorshajtásért kiszabott büntetés a mi postaládánkban landol, nem is beszélve arról, hogy továbbra is mi leszünk a gépjárműadó címzettjei. Ezt követően csak hosszas jogi procedúra után mentesülhetünk a hátrányos jogkövetkezmények alól.

Lényeges kiemelni, hogy eladóként a fenti kötelezettséget két úton teljesíthetjük. Egyrészt a tulajdonjog változás bejelentését intézhetjük a kormányablakban vagy elektronikus úton is.

Elektronikus úton a gépjármű korábbi tulajdonosa (eladó, ajándékozó) az alábbi feltételek esetén jelentheti be a tulajdonjog változását:

  • a kérelmező rendelkezik a Központi Azonosítási Ügynök által biztosított azonosítási szolgáltatások valamelyikével:
    • Ügyfélkapuval,
    • Ügyfélkapu+ azonosítással,
    • Telefonos azonosítási szolgáltatás igénybevételére jogosító regisztrációval (RKTA),
    • eSzemélyi okmánnyal,
    • Videotechnológián keresztül történő azonosítási szolgáltatás igénybevételére jogosító regisztrációval.
  • a járműnek egyedüli tulajdonosa (1/1), aki a törzskönyvben is szerepel,
  • a járműre vonatkozóan nem szerepel értékesítési tilalmat tartalmazó záradék a nyilvántartásban,
  • a kérelmét saját maga nyújtja be (azaz képviselő útján nem tehető meg a bejelentés).

A jármű tulajdonjogában bekövetkezett változást a jármű korábbi tulajdonosának (eladó, ajándékozó) a változástól számított 15 napon belül be kell jelentenie. Érdemes kiemelni, hogy ez az eljárás illetékmentes.
Az űrlapon meg kell majd adnunk az okiraton szereplő egyes adatokat, továbbá csatolnunk kell a tulajdonjog változást igazoló teljes bizonyító erejű magánokirat (pl. adásvételi szerződés, ajándékozási szerződés) beszkennelt képét.

Határidők
Az ügyintézési határidő 3 nap, de az elektronikus kérelem sikeres benyújtását követően, a tulajdonjogban történt változás bejelentés tényének és időpontjának nyilvántartásba vétele azonnal megtörténik.

Autó adásvétel menete külföldről behozott autó esetén

Ha külföldről hozunk be használt autót, akkor nem csak bonyolultabb az eljárás, de hosszadalmasabb is. A legfontosabb tulajdonképpen a nulladik lépés, az autó előéletének a lekérdezése a megfelelő online oldal segítségével. Fizetős, de milliós kártól tudjuk magunkat megóvni, ha pontosan ismerjük a gépjármű kártörténetét adásvétel előtt.

Külföldön megvásárolt autó esetében nem szerencsés sem a foglaló, se az előleg, ebben az esetben a teljes vételárat fogjuk kifizetni. A rendszámot le kell vetetni, és az ügyintézés hosszadalmas volta miatt minimum 1 hónapig érvényes ideiglenes rendszámot kérjünk rá.

Ha az autót hazahoztuk, minden papírjával együtt jelentkezzünk be egy vizsgaállomásra. Ausztriából vagy Németországból behozott autó esetében, ha nem szeretnénk újra levizsgáztatni az autót, akkor kérjünk igazolást a műszaki vizsgáról amit a TÜV, DEKRA vagy KÜS állított ki. A Nemzeti Közlekedési Hatóság megfelelő alosztályánál tudjuk a honosítást elvégezni. Jelenleg 27 városban lehet külföldi autó ügyében eljárni (Cegléd, Pécs, Szeged, Tatabánya, Szekszárd, Szombathely, Veszprém, Zalaegerszeg, Kaposvár, Nyíregyháza, Kecskemét, Baja, Békéscsaba, Győr, Sopron, Debrecen, Eger, Szolnok, Salgótarján, Pomáz, Miskolc, Budapesten több helyen is, Székesfehérvár, Gödöllő, Vác, Szigetszentmiklós).

A műszaki honosítás után jöhet a NAV kör, ahol megállapítják a regisztrációs adót, majd ha befizetésre került, akkor erről kiállítanak egy igazolást. Meg kell kötni a KGFB-t rendszám hiányában is, ezt majd utólag kell pótolni. A kormányablakba be kell vinni az összes szükséges papírt, ahol majd megkapjuk a rendszámot. Ezután lehet a KGFB szerződést módosítani, és beíratni a rendszámot, illetve a forgalmi engedély számát.

Ez az autó adásvétel menete 2024-ben. Bonyolultnak tűnik, de az online ügyintézésnek hála mára már sokkal egyszerűbb ez a folyamat, és nehezebb is hibázni.

Hasznos volt a cikkünk?

Ha érdekesnek vagy hasznosnak találtad a cikkünket akkor iratkozz fel a hírlevelünkre.

Kapcsolódó cikkek