Elektromos roller és bicikli kötelező felelősségbiztosítás 2024 - mit kell tudni az új, mikromobilitási eszközöket érintő szabályozásról

VB
Visky Boglárka Frissítve: 2024.09.04.
Elektromos roller és bicikli kötelező felelősségbiztosítás 2024 - mit kell tudni az új, mikromobilitási eszközöket érintő szabályozásról
Forrás: unsplash

A 2024 júliusában életbe lépett új szabályozás értelmében a 25 km/h sebességet vagy 300 watt teljesítményt meghaladó elektromos rollerek, elektromos kerékpárok, segwayek, valamint az egyéb mikromobilitási eszközök számára kötelező lesz a felelősségbiztosítás megkötése. Ez a biztosítás fedezi az általunk másoknak okozott esetleges személyi sérülések vagy anyagi károk költségeit baleset esetén, így érdemes tisztában lenni a szabályozás feltételeivel.

Mi számít mikromobilitási eszköznek és miért van szükség új szabályozásra?

A mikromobilitási eszköz olyan közlekedésre használt eszköz vagy jármű, aminek súlya nem haladja meg a 350 kg-ot, a tervezési sebessége pedig nem éri el a 45 km/h értéket. Ez lehet elektromos kerékpár (e-bike), vagy elektromos roller is, hogy csak a legelterjedtebbeket említsük. Mivel világszerte jelentősen megnőtt az "alternatív" közlekedési eszközöknek a használata, elkerülhetetlenné vált a törvényi szabályozás megreformálása. Magyarországon, 2024-ben, csak az első félévben 300 olyan személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt, amelyben elektromos roller is érintett volt.

Az új szabályozás értelmében neked is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb-t) kötni, ha olyan eszközt használsz közlekedésre, amelynek saját tömege ugyan nem haladja meg a 25 kg-ot, de a tervezési sebessége több, mint 25 km/h, illetve amelynek saját tömege meghaladja a 25 kg-t, és a tervezési sebessége is gyorsabb 14 km/h-nál. Ezek a közlekedési eszközök 2024. július 16. óta gépjárműnek minősülnek. Egyrészt törvényt sértesz, ha "spórolni" akarnál és nem kötöd meg a biztosítást, másrészt a kgfb téged is véd, hiszen baj esetén a biztosításod terhére tudod rendezni egy másik félnek okozott anyagi károkat, vagy a személyi sérüléssel kapcsolatos költségeket, ami akár milliós kiadást is jelenthet.

E-roller és e-bike kötelező biztosítás - mit kell tudni róla

Mindenki, aki részt vesz a közlekedésben - akár gyalogosként, akár autósként - tapasztalja, hogy milyen drámai mértékben nőtt meg az e-rollerrel vagy e-bike-kal közlekedők száma. Ezeknek a sebessége jóval meghaladja egy műanyag nyuszi motorét, így baleset esetén nem csak súlyos személyi sérülések történhetnek, de az anyagi kár is jelentős lehet, így elkerülhetetlen volt a törvényi szabályozás és jogi környezet vérfrissítése a mikromobilitási eszközök tekintetében.

Több európai fővárosban már olyan tarthatatlanná vált a helyzet, hogy inkább jelentősen korlátozták vagy ki is tiltották a bérelt elektromos rollereket, mert már olyan mértékű veszélyt jelentettek a gyalogosokra. Párizsban például csak azok közlekedhetnek elektromos rollerrel, akiknek saját tulajdonában van az eszköz, azaza az elektromos rollerek bérlését teljesen betiltották. Koppenhágában az e-roller csak buksósiakkal használható, kizárólag a belvároson kívül! Barcelonában pedig a történelmi belvárosból tiltották ki az elektromos rollerrel közlekedőket. Angliában jelenleg teljes tiltás van érvényben a saját tulajdonú e-rollerek esetében, azaz nem engedélyezett a használatuk közterületen. A bérelt változatot pedig kizárólag jogosítvánnyal lehet használni bizonyos városrészek (pl. London, Oxford, Norwichstb.) köz- és kerékpár útjain.

E-roller szabályozás Magyarországon

Magyarországon jelenleg nincs átfogó szabályozás az elektromos rollerek használatára vonatkozóan, ezzel szinte egyedül vagyunk Európában. Jelenleg zajlik egy szakértői csoport bevonásával a KRESZ megreformálása, ami érinti majd az elektromos rollereket is. A kisebb méretű rollerekre a jövőben is a kerékpárosokra vonatkozó szabályok lesznek érvényesek, így ezek használatához továbbra sem szükséges vezetői engedély, kötelező biztosítás vagy védőfelszerelés. Az ilyen rollereket csak 12 éven felüliek vezethetik olyan helyeken, ahol a kerékpározás megengedett. Főútvonalra csak abban az esetben hajthatnak, ha van kerékpáros sáv, és itt kötelező lesz a védőfelszerelés viselése is.

Az erősebb elektromos rollereket viszont a segédmotor kategóriába sorolták, ezért ezekhez kötelező biztosítást kell kötni, és a bukósisak viselése is előírás lenne. Ezek a járművek maximum 40 km/h sebességgel közlekedhetnének, és nem használhatnák a gyalog- és kerékpárutakat, járdákat, valamint kerékpársávokat.

Az EU legtöbb országában szigorú szabályok vonatkoznak arra, hogy milyen életkortól lehet e-rollert vezetni, és általában 16 vagy 18 éves kor alatt kötelező a bukósisak viselése. Ausztriában például külön engedéllyel már 9 éves kortól használhatóak ezek a járművek, de csak bukósisakkal és 25 km/h sebességig, 16 év feletti kísérővel. Horvátországban minden korosztálynak kötelező a bukósisak, és 14 éves kor felett lehet használni az elektromos rollereket. Rossz látási viszonyok között pedig láthatósági mellény viselése szükséges.

E-roller kgfb 2024 - minden amit tudni kell róla

Fontos információ, hogy a kötelező biztosítást mindig az üzembentartónak kell megkötnie. Mivel sem forgalmi engedélyt, sem törzskönyvet nem kapnak az e-rollerek, annak tulajdonosa vagy használója számít üzembentartónak, így neki kell megkötnie a biztosítást is! Tehát akkor is, ha csak bérled az eszközt, meg kell győződnöd arról, hogy a használt elektromos járműre van-e érvényes kötelező gpjármű-felelősségbiztosítás kötve.

Milyen típusú elektromos rollerre szükséges biztosítást kötni?

Az új szabályozás nem minden elektromos rollerre vonatkozik, de érinthet más mikromobilitási eszközöket is, például a segwayeket, hooverboardokat. A biztosítási kötelezettség szempontjából a jármű saját tömegét és tervezési sebességét kell figyelembe venni. Azoknak az elektromos rollereknek kell biztosítást kötni, amelyek tervezési sebessége meghaladja a 25 km/h-t, vagy a saját tömegük több mint 25 kg és legalább 14 km/h sebesség elérésére képesek!

Mikortól kell megkötni az elektromos rollerre a kötelező biztosítást?

2024 június 8-ig kellett közzétenniük a biztosítóknak a mikromobilitási eszközökre vonatkozó tarifáikat, és a változások 2024 július 16-tól léptek életbe. Ez azt jelenti, hogy ettől az időponttól kötelező biztosítással kell rendelkezned, ha ilyen járművel közlekedsz. Mivel az üzembentartó felelőssége, hogy ellenőrizze a járművének paramétereit, és ha szükséges, megkösse a biztosítást, így az új kötelezettségről nem érkezik külön értesítés!

Mire van szükségem a kötelező biztosítás megkötéséhez elektromos járművek esetében?

Az e-roller kgfb megkötéséhez - mivel se alváz száma, se rendszáma sincs - ismerned kell a jármű pontos modelljét és egyedi azonosítóját. A modell nevét (típus, gyártmány) megtalálhatod a roller dobozán és használati útmutatójában, vagy online rendelés esetén, a számlán is. Az egyedi azonosítót, amely betűk és számok kombinációjából áll, általában egy matricán találhatod meg, amely lehet a roller talpán, az akkumulátor közelében, a keréknél vagy a kormányon. Gyakran "SN" jelöléssel és vonalkóddal szerepel.

Mennyibe kerül a kötelező biztosítás egy elektromos rollerre 2024-ben?

Az elektromos rollerek kötelező biztosítási díjai viszonylag alacsonyak, évi néhány ezer forintos összegre lehet számítani. Erre lehetett már következtetni a segédmotoros kerépárokra vonatkozó díjszabásokból is. A szerződések átlagdíja jelenleg évi 6000 Ft körül alakul. Az üzembentartó életkora is befolyásolja a díj mértékét. Annak fényében, hogy egy baleset több százezer forintos, személyi sérülés esetén akár több milliós kárt is jelenthet, igen kedvezőnek számít. Ha nem kötöd meg a biztosítást és káreseményt okozol, nem csak neked kell kifizetned a teljes kárt, de bírságra is számíthatsz, ezért fontos időben megkötni a biztosítást az elektromos rolleredre!

E-bike kötelező biztosítás - így változtak meg a szabályok

Bár sokan nem értenek egyet az új szabályozással, alapvetően a közlekedésben résztvevők érdekeit védi a szigorítás az elektromos kerékpárral kapcsolatban is. A 2024. júliusában bevezetésre került új előírások az elektromos rollerekre, elektromos gördeszkákra és e-bike-okra vonatkozó biztosítási kötelezettségek hozzájárulnak ahhoz, hogy mindenki biztonságosabban közlekedhessen, továbbá balesetek esetén a károk rendezése is egyszerűbbé váljon.

Korábban az elektromos kerékpárok esetében nem volt szükség kötelező felelősségbiztosításra abban az esetben, ha a járművet emberi erő hajtotta, a sebessége nem lépte túl a 25 km/h-t, a motor teljesítménye pedig nem haladta meg a 300 wattot. Ha bármelyik kitétel nem igaz, tehát például nagyobb a teljesítménye, mint 300 watt, vagy gyorsabb a maximális sebessége 25 km/h-nál, vagy pedálozás nélkül is működik, akkor segédmotoros kerékpárnak minősül, és kell már rá biztosítást kötni. Az S-pedelec típusú kerékpároknál, amelyek akár 45 km/h sebességet is elérhetnek, már kötelező volt a biztosítás és a bukósisak használata, hasonlóan a segédmotoros kerékpárokhoz. Azoknál az elektromos kerékpároknál pedig, amelyek rendelkeznek moped üzemmóddal, eddig is kötelező volt a felelősségbiztosítás, a bukósisak és a jogosítvány. Ezek a szabályozások most is érvényesek. A mikromobilitási eszközök, mint az elektromos rollerek, gördeszkák és különösen az e-bike-ok egyre szélesebb körű elterjedése miatt valószínűsíthető, hogy további változások is várhatóak, nem csak a kötelező biztosítás, hanem a KRESZ szabályai tekintetében is.

Balesetbiztosítás közlekedési balesetekre - fontos ha elektromos rollerrel vagy biciklivel közlekedsz

Míg a kgfb a másoknak okozott kárt téríti, fontos felkészülni arra az esetre is, ha te sérülsz meg, és esel ki a munkából akár hetekre vagy hónapokra. Egy ilyen baleset alapjaiban rengetheti meg a családi költségvetést, egy kieső bevételt nem minden család engedhet meg magának. A közúti balesetbiztosítás fedezheti a ficamot, csonttörést, tartalmazhat kórházi napidíjat, és fedezetet nyújthat a lábadozási időre vagy maradandó egészségkárosodás esetén is. Akár az egész családra is megkötheted, ez esetben a díja is alacsonyabb lesz.

Fontos megjegyezni, hogy nem minden balesetbiztosítás nevesíti a közlekedési baleseteket. Ez nem jelenti azt, hogy közúti baleseti halál esetén az alap balesetbiztosítás ne fizetne, mert baleseti halál esetén a kedvezményezett a biztosítási összeget megkapja, függetlenül attól, hogy milyen típusú baleset történt. Azonban ha gyakran vagyunk úton, érdemes olyan balesetbiztosítást választani, ahol a közúti baleseti halál vagy a balesetből eredő rokkantság külön tételként szerepel a szerződésben.

Az Alfa Help baleset- és egészégbiztosítási csomag Sofőr termékében külön modulként szerepel a közlekedési baleset miatti haláleset és a közlekedési baleset miatti rokkantság. A biztosítási összeg is jóval magasabb, mint a “sima” balesetbiztosítás térítési összege. Az Union Menta balesetbiztosítás is 50-200 %-kal magasabb biztosítási összeget fizet közlekedési baleset esetén. A Genertel balesetbiztosítási csomagjában is extra térítési összegek szerepelnek közúti közlekedési baleset esetére akár halálról, akár rokkantságról van szó. Sőt külön tételként szerepel benne a közlekedési baleseti halál temetkezési költségének a térítése is.

Ha bővebben is olvasnál a témában, akkor olvasd el a Balesetbiztosítás és a KGFB közötti külünbségről szóló bejegyzésünket.

Hasznos volt a cikkünk?

Ha érdekesnek vagy hasznosnak találtad a cikkünket akkor iratkozz fel a hírlevelünkre.

Kapcsolódó cikkek